مجله تفر یحی آموزشی

روغن جامد، دوست یا دشمن؟ Reviewed by Momizat on . روغن جامد، دوست یا دشمن؟ حتما شما هم در مورد مضرات روغن های جامد اطلاعات جسته و گریخته ای دارید! اما واقعیت چیست؟ یک دکترای تغذیه با اشـاره به این نکته که مصرف روغن جامد، دوست یا دشمن؟ حتما شما هم در مورد مضرات روغن های جامد اطلاعات جسته و گریخته ای دارید! اما واقعیت چیست؟ یک دکترای تغذیه با اشـاره به این نکته که مصرف Rating: 0

روغن جامد، دوست یا دشمن؟

روغن جامد، دوست یا دشمن؟

۱۰
حتما شما هم در مورد مضرات روغن های جامد اطلاعات جسته و گریخته ای دارید! اما واقعیت چیست؟
یک دکترای تغذیه با اشـاره به این نکته که مصرف چربی‌ها به ویژه روغن‌هـای نیمه جامد و جامد باید در رژیـم غذایی روزانه محدود شـود، گفت: مصرف این نوع روغن‌هـا تهدیدی جدی برای سلامتی هستنـد.

دکتر سیدعلی کشـاورز با بیان اینکه مصرف بیش از حد روغن‌هـا علاوه بر چاقی موجب افزایش خطـر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقـی می‌شود، گفت: سالیانه هفـده میلیون و سیصد هزار نفر در جهـان در اثر ابتلا به بیماری‌هـای قلب و عروق جان خود را از دست می دهنـد. وی با اشاره به اینکه روغن‌هـای نیمه جامد و چربی‌هـای جامد حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانـس هستند، گفت: مصرف این نوع روغن‌ها تهدیدـی جدی برای سلامتی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مصرف متعادل روغن‌های گیاهی را برای حفظ سلامت قلب و عروق ضروری دانست و گفت: انواع روغن‌های گیاهی حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند و جایگزین کردن آنها با روغن‌های جامد و نیمه جامد برای پیشگیری از سرطان‌ها و بیماری‌های غیرواگیر مفید هستند ولی نباید فراموش کرد که مصرف بیش از حد مجاز روغن‌های گیاهی نیز به علت کالری بالا مجاز نیست.

کشاورز با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی گفت: طبق این آمار، سالیانه در جهان هفده میلیون و سیصد هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق از دست می دهند که ۸۰ درصد از این تعداد در کشورهای کم درآمد هستند. وی افزود: بر اساس این آمار، پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، بیست و سه میلیون نفر در اثر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق فوت کنند.

این دکترای تغذیه با تاکید بر اینکه مقدار مورد نیاز بدن به چربی‌ها وابسته به میزان فعالیت روزانه است، گفت: این میزان بر اساس سن، وزن و جنس تعیین می‌شود.

کشاورز بروز بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و پرفشاری خون را در ارتباط مستقیم با دریافت روغن و چربی دانست و گفت: افزایش کلسترول مهمترین عامل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری قلب و عروق است. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: بی‌تحرکی و افزایش وزن سبب افزایش چربی خون می‌شود که با انجام ورزش‌هایی مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری می‌توان از این عارضه پیشگیری کرد.

کشاورز در پایان گفت: برای مصرف کمتر چربی‌ها بهتر است غذاها به صورت آب پز، بخارپز و یا تنوری مصرف شوند.

جایگزین روغن جامد:

اما سالهاست که در روستانها از روغن طبیعی حیوانات استفاده می کنند. به این صورت که بطور مثال دمبه گوسفند را در ظروفی با چند عدد پیاز و مقداری نمک روی حرارت ملایم آب کرده و در طول سال استفاده می کنند.

ارسال یک دیدگاه

بازگشت به بالا