مجله تفر یحی آموزشی

برنامه میوه ای برای شاد بودن و درمان افسردگی های فصلی Reviewed by Momizat on . برنامه میوه ای برای شاد بودن و درمان افسردگی های فصلی معمولا فصل که تغییر می کند، خلق و خوی ما آدمها هم تغییر میکند! بعضی از ما در پاییز کیفمان کوک است و در زمس برنامه میوه ای برای شاد بودن و درمان افسردگی های فصلی معمولا فصل که تغییر می کند، خلق و خوی ما آدمها هم تغییر میکند! بعضی از ما در پاییز کیفمان کوک است و در زمس Rating: 0

برنامه میوه ای برای شاد بودن و درمان افسردگی های فصلی

برنامه میوه ای برای شاد بودن و درمان افسردگی های فصلی

معمولا فصل که تغییر می کند، خلق و خوی ما آدمها هم تغییر میکند! بعضی از ما در پاییز کیفمان کوک است و در زمستان شادیم و برخی در پاییز دچار افسردگی و کرختی و تنبلی می شویم و در زمستان اصطلاحا به خواب زمستانی می رویم.

حال و حوصله تابستان را نداریم و در بهار مدام خمیازه می کشیم!

اما راهکاری که در این مطلب می خواهیم راهکار تغذیه ای را پیشنهاد دهیم که احساسات و انرژی های منفی فصلی را از خود دور کنید!

درمان افسردگی فصلـــی

با تغییــر رژیـــم غذایــی در فصــل های سرد می توان احـســـاســات منــفـــی را از خود دور کرد‎. وقتــی وارد فصـل های خنــک سال می شویم، کوتاه شدن روزهـــا، تاریـک شدن زودهــنگام و سرد شدن هوا، گاهـی دســـت به دست هم داده و باعـــث ایجاد احـــسـاس افـسردگــی می شود. امـا قرار نیســت ایـن حس باقــی بمـاند. با تغییـــر رژیم غذایـــی و خوردن غذاهـــای منــاسـب در این فصــل ها به خوبی می توان این احســاســات منـــفـی را از خود دور کرد.

۱ ) مواد غذایی که دارای امگــا ۳ هسـتـــنــد

امــگــا ۳ موجب می شود سروتونیـن بیــشــتـری در مغز تولیـــد شود. سروتونیــن ماده ایــســت که محـقـــقــیـن آن را به تغییر خلق و خو متصـــل می دانند و کمــبود آن موجب افسردگی می شود. در طول فصـل های سرد نظیـــر زمـــستـــان، تولیــد ایـن ماده کنــدتر می شود بنـابـــراین با خوردن مواد غذایـــی که سرشـــار از امـــگا ۳ هستـند می توانــیــد به تولیـــد آن کمــک کنـید. علــاوه بر ایـــنهــا، امـگا ۳ عمــلـــکـــرد مغز را بالـا می برد. برخی از مواد غذایــی که منـــبـع غنــی از امگا ۳ هســـتنــد شامل انواع ماهـــی از جمـلـه ماهــی سالـمون، ساردیــن، قزل آلـا و گردو و انواع دانه ها از جمــله دانــه کتـان می شوند.

۲ ) مواد غذایی که حاوی تریـــپتوفان هستـــند

یکـــی دیگـــر از روش هایـــی که می توانـــیــد به کمک آن سطح سروتونیـــن مغـــز را بالا ببـرید خوردن غذاهـایـــیـــست که حاوی تریـپتوفان هستنــد. تریـــپـتوفان یک اسـید آمـــیــنه است که در ساخــتــمـــان بسیــاری از پروتئین ها وجود دارد ؛ ایـن اسید آمیـنه می تواند به ریـلـــکـس شدن بسیـــار کمــک کنــد و موجب از بیـن رفــتن اســـترس و افـســـردگی شود. مواد غذایـی که سرشار از تیـپـتوفان هستند شامــل بوقلــمون، برنج قهوه ای، موز، اسفـنــاج، کدو تنـــبـل، مرغ بدون چربی و آجــیــل می شود.

۳ ) ویتـامین D

ارتباط مســـتـــقیـــم بین افسردگـی و کمـبود ویتــامــیـن D وجود دارد. ایــن مســالــه در تغییـر فصــل هم کاملا مشـهود است. در فصـل تابـــستــان تابش خورشید بیشـــتــر اسـت و معـــمولا بدن ویتـــامــیـن D بیـشتری نســبــت به فصل های سرد و تاریــک جذب می کنــد. بنـــابـــرایـــن بایــد کاری کنـــید تا در این فصـل نیـــز به میزان کافــی ویتامـیــن D به بدن برسانیـد تا کمــبود تابش نور خورشـــید را برطـــرف کنــد. حتمــا در فصل پایـــیـــز و زمسـتـان مواد غذایی که سرشار از ویتامین D هستــنـد مانند زرده تخم مرغ، لبــنـــیات و روغن ماهـــی را در رژیم غذایی خود قرار دهـــیــد تا دچار افـــسردگــی و کسـل شدن در این فصــل نشوید.

۴ ) مواد غذایـــی بدون مواد افــزودنی و فراوری نشده

قرار دادن تمام مواد غذایـی گفــته شده در رژیم غذایـــی بســـیـار مفــیـــد اســت امـا همچنــان مهــم است که غذاهــایی که در سطح قنــد خون شمـا تغــیــیــرات ایجــاد می کنـند را از رژیـم خود کنار بگذارید، از جمـــلـه غذاهــایی که شامل شکـــر و یا آرد سفـید هســـتـــنــد. اگـــر چنیــن مواد غذایی را زیاد مصرف کنـــید، سطـــح قنـــد خون شما به طور غیـــرطــبــیـعـــی بالا می رود و ناگهان دچار تغییرات در روحیه و احــســاسـات خود می شوید.

برای اینکـه چنین تغییـرات ناپـسـنـدی را تجـربـــه نکنیـــد مواد غذایی را بخوریـد که قنــد طبـیـــعی دارنــد مثـل میوه ها یا مواد غذایـــی که سرشار از پروتئین هســـتند. در رژیـــم غذایـی خود پاســـتـــای قهوه ای را جایـــگـــزیـــن پاســتـــای سفــیـــد کنــیـــد و امـلـــت را به جای صبـــحانــه ای پر از مواد غذایی شیـــرین ، بخوریــد. عصـرانه های فرآوری شده مانـــنـد چیــپـــس را نیـز کنـار بگـذارید به جای آن آجیـل یا اســنک های خانگــی بخوریـــد.

 

 برنامه میوه ای برای شاد بودن و درمان افسردگی های فصلی درمان افسردگی مبارزه با افسردگی میوه های ضد افسردگی برنامه غذایی برای درمان افسردگی میوه هایی برای آرامش درمان ناراحتی ها و افسردگی درمان افسردگی جوانی درمان افسردگی دوران میانسالی درمان افسردگی و بیماری های روانی درمان ناراحتی های عصبی مصرف میوه و درمان ناراحتی های عصبی

 

 

منبع: ایران ناز

ارسال یک دیدگاه

بازگشت به بالا